Här är tio tips som hjälper dig att hantera oron och smärtan från att göra slut med någon eller bryta upp ett förhållande. Hoppas att du aldrig behöver använda dem.

  1. Skrik allt du kan. Låt tårarna rinna, det är friskt, du släpper ut sorg och smärta. Du kan vara rädd för att börja eftersom du är rädd att du aldrig kommer att sluta, men du kommer.
  2. Gör någonting varje dag för att hjälpa dig att läka. Övning, läs, titta på självhjälps-TV / DVD, lär dig att meditera och aldrig underskatta kraften i positiv bön. Välj saker som du vet kommer att vara roliga. Vänta inte på humöret att komma över dig, ta en åtgärd nu och en annan senare.
  3. Hitta känslomässigt stöd. Försök inte ta det på andra ut eller gå ensam, hämta stöd från någon professionell, familj eller vänner
  4. Var inte en dörrmatta. Om din snart-att-vara-ex fortsätter att ringa till dig eller helt enkelt inte vill flytta ut, berätta för hen att du inte kan läka tillsammans med hen och säg åt vederbörande att hålla sig borta. Om hen trakasserar eller hotar dig är det bäst att ringa till polisen för information och råd.
  5. Håll dig sysselsatt. Om du vaknar tidigt ta en promenad, gå ut och ät frukost eller göra något utanför hemmet. Prova lite ”retail therapy” (shoppa) eller njut av dekadensen att gå till en film på mitten av dagen. Många företag tillåter sina anställda att ta ”mentala hälsodagar” om det behövs. Om du inte kan sova gör du korsordet, läs eller titta på TV. Sitt inte i ditt rum och dränera, du måste frigöra dig så att ditt hjärta kan läka.
  6. Försök inte att maskera ​​din smärta genom att försöka hitta en ersättare. Vi vet alla begreppet ”rebound-relation” här händer när vi (omedvetet) använder en annan person för att fylla den lucka som har skapats genom att ett förhållande slutar. Dessa övergångsförbindelser kan kännas som läkning på kort sikt, men om du inte behandlar din smärta på rätt sätt kommer du inte att kunna vara fullt engagerad i ett nytt partnerskap.
  7. Spendera inte för mycket tid ensam. Häng ut med vänner eller gör nya, gå till kaffe med någon du kan prata med, volontär i ditt samhälle. Du behöver tid ensam, men om du isolerar dig själv kommer du inte att kunna fullt ut bearbeta dina känslor eller få det stöd du behöver för att läka.
  8. Lita på dina känslor. Även om du blev överraskad av uppbrytningen, säger din inre röst något. Lyssna noga och du kommer att höra att det kommer att bli bra. Du måste bara låta dina känslor vägleda dig.
  9. Ta din tid. Rusa inte ut och köp en ny bil eller flytta till ett nytt hem eller en annan stad. Viktiga förändringar som de är bara ett sätt att undvika dina känslor. Tro att med lite tid, tålamod och stöd kommer du att må bättre och hitta kärlek igen.
    Artikeln fortsätter efter annonsering
  10. Forskning. Ta reda på vad andra, som inte bara har överlevt men blomstrat efter att deras relationer slutade, gjorde att man kom i sinnesfrid. Det finns några bra böcker om att överleva en uppbrytning, min favorit är ”Hur man överlever förlusten av en kärlek” av Peter McWilliams. Denna lilla pärla kommer att ge dig insikt, övningar och lite salvia råd för att hantera detta hjärtatrenande problem. Lita på att du inte satt här för att lida och att ditt liv inte bara kommer att bli bra, det kommer att bli underbart. Kärlek kommer igen och nästa gång, och om du verkligen har behandlat dina känslor, blir det mycket bättre. Att behöva arbeta genom en ensam tid behöver inte vara helt smärtsamt. Kom ihåg att även om förändringen är ofrånkomlig, så är lidandet valfritt!