Det är inte lätt att vara företagare. Så här räddar du ditt företag i tider med stora problemas i sju steg.

1. Skydda kassaflödet

Kassaflödet är liksom  livsnerven i ditt företag; För att hålla ditt lilla företag friskt måste kontanter fortsätta flöda igenom. Oavsett hur tuffa tider det blir kommer det aldrig att vara ett problem om du har fortsatt kassaflöde genom och från ditt företag. Om du behöver hjälp för att få koll på din ekonomi var inte rädd för att ta hjälp av en bra bokföringsbyrå.

Så länge ditt företag finns, kommer du att ha utgifter. Men desto svårare tider blir, desto svårare kan det vara att hålla kassaflödet in. Recessionsförsäkra ditt företag genom att implementera strategier för att hålla kassaflödet i rörelse.

2. Gå igenom inventeringshantering

Se vad som kan göras för att minska lagerkostnaderna utan att offra kvaliteten på varorna eller besvära kunderna. Beställer du för många föremål? Kan en artikel hämtas någon annanstans till ett bättre pris? Finns det ett drop-ship-alternativ som fungerar för dig och eliminerar frakt- och lagerkostnader?

Bara för att du alltid har beställt något från en viss leverantör eller gjort saker på ett visst sätt betyder det inte att du måste fortsätta göra det på det sättet – särskilt när dessa andra sätt kan spara pengar.

3. Fokusera på kärnkompetenser

Jag har sett många artiklar om diversifiering som en strategi för framgång för småföretag. (Jag har till och med skrivit några!) Men för ofta förenklar småföretagare begreppet ”diversifiering” till ”annorlunda”.

Att bara lägga till andra produkter eller tjänster till dina erbjudanden är inte diversifiering. I bästa fall är det slöseri med tid och pengar. Det är värre att det kan skada din kärnverksamhet genom att ta bort din tid och pengar från det du gör bäst och / eller skada ditt varumärke och rykte.

Släpp extrautrustningen och fokusera på vad du gör bäst som är mest lönsamt för lågkonjunkturskyddande företag.

4. Utveckla och implementera strategier för att vinna kunder från konkurrenter

Om ditt lilla företag kommer att lyckas i tuffa tider, måste du fortsätta att utöka din kund / kundbas – och det betyder att man drar in kunder från konkurrenter.

Hur kan du göra detta? Genom att erbjuda något mer eller något annat än vad konkurrenterna gör. Undersök dom och se vad du kan erbjuda för att locka deras kunder till att bli dina kunder.

5. Få ut det mesta av nuvarande kunder och klienter

Vi har alla hört det gamla ordet att en fågel i handen är värd två i bushen. Fågeln i handen är din kund eller kund och han eller hon är en möjlighet att göra mer försäljning utan att medföra kostnader för att hitta en ny kund.

Ännu bättre kan han eller hon vara en lojal kund, vilket ger dig många fler försäljningsmöjligheter. Om du vill lågkonjunkturisera ditt företag har du inte råd att ignorera de potentiella vinsterna av att flytta ditt försäljningsfokus till att omfatta etablerade kunder.

6. Skär inte ner på marknadsföringen

Under smala tider gör många småföretag misstag att skära sin marknadsföringsbudget till benet eller till och med eliminera den helt. Men magertider är exakt de tider som ditt lilla företag behöver marknadsföring mest.

Konsumenterna är rastlösa och vill göra förändringar i sina köpbeslut. Du måste hjälpa dem att hitta dina produkter och tjänster och välja dem snarare än andra genom att få ditt namn där ute. Så sluta inte med marknadsföringen. Faktum är att om möjligt öka dina marknadsföringsinsatser. Man kan göra marknadsföringen mycket mera effektivt genom små medel. Effektivisera din ADWORDS genom att ta fokusera nyckelord på endast det viktigaste. Styr över medel till Sökmotoroptimering och skär ner på traditionell annonsering. Använd sociala medier, bloggare genom att skapa tävlingar ch kampanjer.

7. Håll personlig kredit i god form

Svåra tider gör det svårare att låna och småföretagslån är ofta bland de första som försvinner. Med god personlig kredit kommer du att ha en mycket bättre chans att kunna låna de pengar som behövs för att hålla ditt företag flytande om du behöver.

För att konjunkturskydda ditt företag ska du hålla koll på ditt personliga kreditbetyg och ditt företag och göra vad som krävs för att hålla dina kreditbetyg i god form.

Det finns absolut ingenting som gör ditt småföretag hundra procent lågkonjunktur. Men genom att genomföra ovanstående praxis för lågkonjunktur kommer ditt företag att säkerställa att ditt lilla företag överlever tuffa tider och kanske till och med kan tjäna på dem.